-
Split Payment
Split Payment czyli Mechanizm Podzielonej Płatności
1 lipca 2018 r. wszedł w życie dobrowolny mechanizm podzielonej płatności dla przedsiębiorców, inaczej split payment. Jego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa transakcji realizowanych przez przedsiębiorców i dalsze uszczelnianie sytemu VAT. Mechanizm podzielonej płatności (MPP) to narzędzie, które zwiększy bezpieczeństwo przedsiębiorców oraz pomoże uszczelnić system podatkowy. Istotą mechanizmu jest podział płatności za nabyty towar lub usługę: kwota netto wynikająca z faktury jest płacona na rachunek rozliczeniowy dostawcy lub jest rozliczana w inny sposób, np. gotówką, natomiast kwota VAT jest płacona na dedykowany rachunek VAT.
Co to oznacza?
-
Bank ma obowiązek założenia do dnia 01.07.2018 r. każdemu przedsiębiorcy posiadającemu rachunek rozliczeniowy w PLN, specjalnego rachunku bankowego - tzw. Rachunku VAT;
-
Bank automatycznie otworzy jeden Rachunek VAT dla każdego Klienta posiadającego jeden lub więcej rachunków rozliczeniowych w PLN, nawet jeżeli ten nie rozlicza podatku VAT. Na wniosek Klienta posiadającego więcej niż jeden rachunek rozliczeniowy, Bank może otworzyć kolejne Rachunki VAT;
UWAGA: Zgodnie z Ustawą mechanizm podzielonej płatności nie dotyczy klientów indywidualnych.
Split payment ma miejsce wyłącznie w odniesieniu do transakcji dokonywanych na rzecz innych podatników, czyli w relacjach B2B (firma - firma). Mechanizmu nie stosuje się w transakcjach B2C (firma - osoba prywatna).
Jak wskazuje art. 108a ust. 1 zmienianej ustawy, ze split payment mogą korzystać nabywcy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku. Wówczas płatności za zobowiązania z faktury dokonuje się na dwa rachunki bankowe:
- wartość netto - na rachunek bankowy dostawcy (lub w inny sposób);
- VAT - na specjalny rachunek VAT dostawcy.
Rachunek VAT jest :
- otwierany automatycznie dla prowadzonych rachunków rozliczeniowych;
- bez zawarcia odrębnej umowy lub aneksu do umowy zawartej z Bankiem;
- bez żadnych opłat i prowizji z tytułu otwarcia i prowadzenia rachunku;
- prowadzony w walucie PLN;
- wszystkie dokonywane operacje są potwierdzane wyciągami bankowymi. Wyciągi sporządzane są z częstotliwością wskazaną przez Klienta w sposób i na zasadach uzgodnionych z Bankiem, analogicznie jak dla pozostałych rachunków rozliczeniowych;
- informacja o numerze NRB dostępne są w systemie bankowości elektronicznej lub w placówkach Banku;
Przelewy w ramach mechanizmu podzielonej płatności:
- przy użyciu dedykowanego komunikatu ze wskazaniem:
- numeru faktury, w związku z którą dokonywana jest płatność,
- numeru NIP kontrahenta,
- kwoty brutto faktury,
- kwoty VAT,
- realizacja płatności podzielonej z rachunku rozliczeniowego w kwocie brutto z jednoczesnym przeksięgowaniem na rachunek rozliczeniowy wskazanej kwoty VAT z rachunku VAT (do wysokości środków dostępnych na rachunku VAT);
- bank odbierający w/w przelew, księguje kwotę brutto na wskazany w przelewie rachunek rozliczeniowy wystawcy faktury, a następnie kwotę VAT przekazuje na dedykowany rachunek VAT, powiązany z danym rachunkiem rozliczeniowym;
Dysponowanie środkami na rachunku VAT:
- przelew odpowiadający kwocie VAT do dostawców Klienta;
- przelew pomiędzy własnymi rachunkami VAT w tym samym banku;
- zapłata podatków do urzędu skarbowego;
- zapłata składek do ZUS i KRUS;
- wypłata środków z rachunku VAT w innym celu na podstawie postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego.
Wiecej na temat Mechanizmu Płatnoości Podzielonet znajdziesz tutaj